Lilyana írta:
Altais_ir írta:
Nem szoktam történeteket írni és feltölteni, de bétaként tevékenykedve próbálok másoknak segíteni. Ezért szeretném megkérdezni, hogy adminként hogyan látjátok a feltöltött történeteket, milyen hibákat kerestek elsősorban, és hogy van-e valami belső szabályzatotok a javításra és az elutasító levélre.
Mert bétaként találkoztam egy érthetetlen esettel, amikor egy szerintem jó stílusú és ötletes, általam javított történetet visszadobtak. Higgyétek el, nem a sértett hiúság beszél belőlem, sok hiba volt benne és néhány vesszőhibát tényleg benéztem, így a második javításra szükség volt. Csak már harmadszor javítom ki, az írónak lassan elmegy a kedve, és ezúttal nem kaptunk semmi támpontot az admintól, hogy pontosan hol vannak azok a vesszőhibák, amik miatt nem tudja átengedni a történetet, csak viccelődik egy szándékosan elírt kifejezésen, amit elsőre nem is említett meg.
Ezúttal átírtam néhány mondatot, ami kérdéses lehetett, de őszintén nem találtam vesszőhibát, pedig a nyelvtan sose okozott gondot (sőt!) és amióta vállalom történetek javítását, rengeteg helyesírással foglalkozó oldalt, blogot követek és utánaolvasok, illetve kérdezek azoknak a dolgoknak, amikben bizonytalannak érzem magam.
Amennyire én tudom, általában pontról pontra meg szokták jelölni a hibák egy részét, és egy-két vesszőhibával át is szokták engedni. Kérlek, írjatok egy útmutatót nekünk, önjelölt korrektoroknak is, hogy mik azok a dolgok, amiket elvártok és - úgy gondolom - hogy az új adminoknak se ártana, ha a régiek precíz és elfogadható javítási módszereit és az elutasító levelekben is jó lenne, ha valami egységes szabványt követnétek. Pláne, ha egy történetben csak kevés vesszőhiba van, amit nehéz konkrét utalás nélkül megtalálni.
Remélem, nem bántottam meg senkit, direkt nem írtam neveket! Szerintem is fontos, hogy igényesen javított novellák kerüljenek fel, de a túlzásoknak nem vagyok híve.
Szia!
Nincsen egyezményes moderálási útmutatónk, beszéltünk róla korábban, de aztán beláttuk, egyszerűen megoldhatatlan, hogy olyan határokat húzzunk, hogy 4 vesszőig felmehet, aztán meg nem, mert minden történet más és más, a moderálás egy bizonyos pontig szubjektív munka, így a Merengőről merengőknek és a Nefeleddgömb az irányadó. Plusz persze A magyar helyesírás szabályai...
Az elutasító esetében úgy szoktuk, hogy írunk egy példát a típushibára, rámutatunk, hogy van még ilyen, nézze át, vagy pedig ha nagyon ráér az admin, még meg is magyarázza, miért úgy kell, ahogy kell. Ezenkívül a nagyon kirívó elírásokat, egyéb hibákat is ki szoktuk emelni. Az viszont előfordulhat, hogy egy hibás kifejezést elsőre nem feltétlen vesz észre egy admin, pláne több más hiba közt, de hát ő nem is béta, hogy mindent kilistázzon, ellenben második olvasatra már több eséllyel kiszúrja.
Írtatok vissza a moderáló adminnak levélben, hogy mutasson rá pontosabban a hibákra, mert nem találjátok?
Szerintem biztosan segít, de amennyiben mégsem, akkor légyszi, írjatok valamelyik másik adminnak pü-t vagy e-mailt, válasszatok kedvetek szerint, valaki biztosan segít.
Jó, hogy írtál, bár az még jobb lenne, ha konkretizálnád - mondjuk pü-ben -, ki is az illető admin, mert csak így tudjuk pontosabban megvizsgálni az esetet és az illetékes admin moderálási szokásain változtatni. Mert akkor ezek szerint csak egy adminnal van problémátok.
Nem sértettél meg minket, köszönjük a visszajelzést, nekünk is nagy szükségünk van a tiédhez hasonló meglátásokra, hogy javulhassunk moderálás tekintetében is.
Mivel új adminokról van szó, ezért úgy érzem, hogy reagálnom kell, talán azért, mert nekem tényleg nem volt semmilyen moderálási tapasztalatom, ezért csak most alakítom a szokásaimat.
Ha úgy vesszük, akkor mégiscsak van egységes útmutató, amely megszabja, hogy milyen hibákat kell elsősorban keresnünk (pl.: kategória és figyelmeztetések bejelölése, a fejezetek elvárt hossza, nevek helyesírása és ragozása, helytelen párbeszédformázás, vesszőhibák, elgépelések és alapvető helyesírási hibák. Én speciel kigyűjtöm a történetből még akkor is, ha kettőt találok, aztán az engedélyező e-mailben közlöm az íróval. Ha sok hiba van, akkor elsősorban típushibákra mutatok rá, amit úgy érzek, magyarázatra szorul oda még be is szúrok egy-egy szabályt. Ezáltal előfordulhat, hogy a javítás után néhány apróbb, egyéb hiba csak a második körben kerül kiszúrásra egy másik admin által, mert én nem készítettem részletes listát (hisz az aprólékos, mindenre kiterjedő bétázás nem az én feladatom), de ekkor is beszúrok egy mondatot az e-mailbe, hogy vannak a kiemelteken kívül egyéb hibák is a történetben, így ezt is vegyék figyelembe a javításkor. Ezek alapján egyszerű lehetne a dolog: vagy felkerülhet a fic, vagy nem. Viszont vannak határesetek, amikor egyéni mérlegelés alá kerül az engedélyezés. Ez, mint ahogy Lilyana is mondta, szubjektív dolog. Én speciel azt szoktam mérlegelni, hogy hogyan lesz az írónak kevesebb problémája a jövőben. Ha a történet egy novella és nem olyan durva hibákkal van tele, amikre minden olvasó azonnal felkapja a fejét, akkor talán engedékenyebb vagyok (persze, ekkor is javaslatot teszek a javításra), de ha egy hosszabbnak szánt történetnek készül, akkor nagyobb valószínűséggel utasítom el, mert az író jobban jár, ha már az elején tisztázzuk például a Weasley ragozásának szabályait vagy a helyesebb párbeszédformázást, vagyis teljesen helytálló indokokkal, nem pediglen szeszélyből. Biztos, hogy kevesebb problematikája lesz a jövőben, hisz tanulhat a hibáiból, kerüljenek bármelyik admin kezére is a következő fejezetek, már nem lesz gondja.
Szóval én (de szerintem minden admin) csak azt tartom szem előtt, hogy a jövőben hogyan tudunk jobban együttműködni az írókkal, lehetőleg minél kevesebb súrlódással, hisz mindannyiunknak ugyanaz a célja: minél többen és minél több történetet tudjanak megosztani egymással a Merin keresztül, persze a minőséget is szem előtt tartva.
Aztán az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy mostanában azt is mérlegelnem kell, hogy nagyon kevesen javítják az írók közül a kiemelt hibákat (tisztelet a kivételnek
). Sajnos az a tapasztalatom, hogy csak akkor figyelnek, ha elutasítót kapnak. Én naiv vagyok, így szeretem azt hinni, hogy csak azért, mert nem nézik meg a postaládájukban az engedélyező e-mailt, amelyben esetleg van egy-két jó tanács a számukra, nem pediglen szándékosan nem figyelnek ránk.
Lényeg, ami lényeg: mindenki pislogjon rá az adminok üzeneteire, még akkor is, ha engedélyezték a történetét.
Remélem, segítettem tisztázni néhány dolgot.